RJC Technology of the Year 2022-award 10 november 2021

De geavanceerde plug-in hybride- (PHEV) en Super-All Wheel Control-technologie (S-AWC) van de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV zijn onderscheidend met de RJC Technology of the Year 2022-award in Japan. Het is voor de vijfde keer dat Mitsubishi Motors deze prestigieuze RJC Technology of the Year-award wint. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Automotive Researchers’ and Journalist’ Conference of Japan, kortweg RJC.

De PHEV-versie van de populaire Eclipse Cross SUV maakt gebruik van een geoptimaliseerd twin-motor 4WD-systeem met S-AWC-aansturing. De technologieën vinden hun oorsprong in de wereldwijde bestseller Outlander PHEV. Het RJC-selectiecomité is erg te spreken over de hoge mate van stilte, de soepele acceleratie, het wendbare rijgedrag en de krachtige, stabiele rijprestaties die deze technologieën kenmerkt.

Mitsubishi Motors zet zich vol in voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke voertuigen die over de voor Mitsubishi typische eigenschappen beschikken, zoals veiligheid, peace of mind en comfort. Elektrificatie- en vierwielbesturingstechnologieën staan aan de basis van dergelijke ontwikkelingen en worden volledig gebruikt in de geëvolueerde PHEV- en S-AWC-systemen die zijn toegepast in de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Vijfde keer winst voor Mitsubishi Motors

Het is de vijfde keer dat Mitsubishi Motors de RJC Technology of the Year-award wint. In 1993 werd de INVECS (Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System) automatische transmissietechnologie van de Galant en de Eterna onderscheiden. In 1995 won de INVECS-II Sport Mode automatische transmissie van FTO de award en in 1997 ontving Mitsubishi Motors de prijs voor de GDI-motor (Gasoline Direct Injection) van de Galant en de Legnum. In 2014 ging het PHEV-systeem van de Outlander PHEV er met de winst vandoor. Voor 2022 pakt de PHEV- en S-AWC-technologie van de Eclipse Cross PHEV het spreekwoordelijke goud.

Over PHEV

De PHEV’s van Mitsubishi Motors maken gebruik van de derde generatie twin-motor 4WD Plug-in Hybrid Electric Vehicle-technologie. Deze is ontwikkeld op basis van een volledig elektrisch voertuig, met een elektromotor op de vooras, een elektromotor op de achteras en zonder versnellingsbak. Dit zorgt voor ongeëvenaarde prestaties net als een indrukwekkend laag brandstofverbruik. De Eclipse Cross PHEV biedt tot wel 45 km elektrische actieradius (WLTP) en een geremd trekgewicht van 1.500 kilogram, uniek voor een plug-in hybride.

Over S-AWC

De Eclipse Cross is standaard ook uitgerust met de unieke Super-All Wheel Control (S-AWC) van Mitsubishi Motors, die behoort tot de meest geavanceerde in de branche. Het systeem regelt de vierwielaandrijving perfect door continu de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar de wielen te sturen op basis van grip en rijsituatie. Dankzij Super-All Wheel Control (S-AWC) met Active Yaw Control (AYC) wordt de verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achterwielen automatisch geregeld. Tegelijkertijd regelt Active Stability Control (ASC) de remkracht per wiel en de vermogensafgifte van de motoren, wat resulteert in een optimale wegligging in bochten en maximale tractie onder alle omstandigheden. De aansturing van S-AWC is afhankelijk van de gekozen modus via de drive mode-selector (Tarmac, Gravel, Snow, Normal en Eco).

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

HomeNieuwsRJC Technology of the Year 2022-award